Anger om tjänsten går att aktivera på porten. Koden avgör status
200: OK
Tjänsten kan aktiveras på porten
400: Konflikt
Om tjänsten inte kan aktiveras för det finns redan en aktiv tjänst som måste avbeställas separat innan denna kan aktiveras. Den tjänst som är i konflikt ska skickas med i svaret som ett eget fält (se exempel nedan) så skapas ett svar utifrån det.
401: Fel media
Kunden är ansluten via ett media som inte stödjer tjänsten (tex: TV via ADSL), Både media som krävs och som finns skall skickas med i svaret, och det ska använda de numeriska värden för media som
återfinns här och fälten heter current_media och required_media, se exempel nedan
402: Fel hastighet
Kunden kan inte aktivera en internettjänst för porten tillåter inte den hastigheten (gigabit-tjänst på 100-port ex). Både nuvarande och krävd hastighet ska skickas med i svaret enligt det numeriska värdet som
återfinns här. Fälten heter current_capacity och required_capacity, se exempel nedan.
403: Utrustning saknas
Kunden saknar rätt kundutrustning (DRG/CPE) för att aktivera tjänsten, krävd utrustning ska skickas med i fältet hardware, se exempel nedan
404: Kund/Uttag hittas ej
Porten har tagits bort ur systemet sedan vi identifierade kunden.
När någon av dessa felkoder används behövs inget felmeddelande skickas med. Vissa kräver övrig information. Egna felkoder kan läggas in, dom skall då börja med kod 500 och uppåt samt ska ett meddelande skickas med (se exempel nedan)
"origin" är antingen "customer" eller "service provider" och avser i vilket scenario metoden efterfrågas, antingen via Tjänsteguiden av slutkund (customer) eller av Tjänsteleverantör via API eller Aktiveringskonsollen (service provider).