Vi behöver en testgrupp på sammanlagt 20-30 personer som ska "provköra" Tjänsteguiden 5. För att få geografisk och åldermässig spridning ber vi stadsnäten om 3 - 5 namn på testpersoner. Personerna ska inte arbeta på stadsnätet eller närstående verksamhet. De kan rekryteras via Facebook, släkt och vänner och grannar eller via kundtjänsts kontakter med användare.

Uppgifter vi behöver veta
- Namn
- E-post
- Telefonnummer
- Ålder (ung - medel - senior)
- Datorvana (hög - medel - låg)
Hur går testet till?
Vi kommer att överlämna alla inkomna namnförslag till vår testledare som kommer att göra urval och kontakta dem via e-post. De kommer sannolikt att kallas till en telefonkonferens för genomgång av hur testet kommer att gå till.Därefter skickar testledaren ut ett testprotokoll med uppgifter att lösa i Tjänsteguiden 5. Dessa samlas sedan in och sammanfattas i en rapport och prioriteras som
- Fel eller buggar som måste åtgärdas innan lansering
- Åtgärder som ska åtgärdas men som kan göras efter lansering
- Åtgärder som läggs till roadmap för nästa uppdatering
Kundtestet kommer att genomföras i början av januari (se tidsplanen) och testpersonerna ska räkna med att kunna sätta av en kväll eller ett par timmar under testperioden. I protokollet anger testpersonen vilken plattform och version han/hon använt för att genomföra testet.