
Fler och fler Stadsnät ansluter sig till, eller håller på och ansluter sig till Tjänsteguidens direktaktivering, det vill säga ett API som när Slutkund beställer en tjänst kan direktaktivera den direkt i Stadsnätets aktiveringssystem.
Vi har fått frågor både från Stadsnät och Tjänsteleverantörer när den här funktionen kan användas direkt av Tjänsteleverantören själv. Det vill säga en funktion i Stadsnätsportalen där inloggad TL ser vilka nät dom finns i som tillåter direktaktivering och sedan via en konsoll göra förfrågningar och aktiveringar av en tjänst på en kundport.
Det är på gång!
Precis, här kommer ett par bilder på just den här funktionen i kontrollpanelen under "För medlemmar". Som inloggad TL så ser du de nät du har tjänster i som också tillåter direktaktivering.Klicka på ett sådan nät och du kan söka efter en adress eller ett accessId (som måste finnas i Marknadsdatabasen).
Klicka på ett accessId så får du upp information, samt kan välja en av de tjänster ni tillhandahåller i det nätet. Vilka tjänster som visas i den här listan är beroende av tre saker:
- TL har valt att direktaktivering tillåts för tjänsten
- Stadsnätet har aktiverat tjänsten i TJänsteguiden
- Stadsnätet har angivit ett "service_uid" för tjänsten för deras aktiveringssystem
Sedan har du olika optioner för vad du vill göra med den här tjänsten på den här porten.
"service_deliverable" frågar om tjänsten kan aktiveras på porten, här kan ni ser eventuella felmeddelanden från API:et, som fel hastighet, en tjänst finns redan aktiverad osv.
Om du får ok från den förfrågan så kan du köra en service_order, varpå du får fylla i beställningsuppgifterna som slutkund hade fyllt i i Tjänsteguiden. Här kan det komma en förändring i framtiden, där detta formulär enbart visas för de nät som har nätavtal med kunderna, och därför kräver kunduppgifter i beställningen. När service_order används så läggs en beställning med status "done" (om aktiveringen lyckades) i beställningsloggen som både Stadsnät och TL kan se.